WarbirdsNews heeft de laatste XP-82 Twin Mustang-restauratie-update ontvangen van Tom Reilly in zijn werkplaats in Douglas, Georgia. Dit is wat ze deze maand hebben gedaan!
Twee van de teamleden zijn de hele maand bezig geweest met het vervaardigen van vervangende onderste motorkapribben. Dit zijn de ribben die de onderste motorkap bevestigt met Dzus-bevestigingen. Het project had enkele van de originele ribben om als patronen te gebruiken, maar ze waren totaal onbruikbaar vanwege de schade veroorzaakt door het vliegtuig dat talloze keren werd verplaatst toen het in het veld in Ohio was. Alle bovenste kapribben zijn vorige maand voltooid en wanneer de onderste deze maand zijn voltooid, zullen ze allemaal samen gaan voor een warmtebehandeling tot T4-conditie (gehard).
Alle voorste elektrische harnassen van de generator en starterfirewall zijn nu gemonteerd, op lengte gesneden en hun grote stroomsterkte-terminals zijn gekrompen en gesoldeerd. Het team van Reilly is bezig met het voltooien van de voorwaartse firewall met lage stroomsterkte Kanonstekkers die naar voren gaan en worden bevestigd aan alle diverse elektrische componenten: toerenteller, start- en voorolierelais, generatorveld, superchargersolenoïde, mengsel- en carburateurluchttemperatuurregelingen, olie , glycol- en carburateur-luchttemperatuursondes, propellerveer- en chipdetectoren. Beide verenpompen voor de MT Propellers zijn nu permanent geïnstalleerd op de linker onderste firewall-pantserplaat.
Carburateur Luchttemperatuur (CAT) Regelmotoren
Deze twee CAT-motoren zijn een voortdurende hoofdpijn geweest. Reilly heeft jarenlang geprobeerd om vervangers te vinden, omdat de originelen meer dan vijftig jaar openstonden voor het weer en vol water stonden. Beide motoren, alle sequentiële begrenzingsschakelaars en alle bedrading en versnellingen waren niets anders dan een hoop roest en corrosie. Reilly bood deze taak aan aan een van zijn 'tovenaarsvrijwilligers', Gerald. Het nam deze taak op zich om vervangende eindschakelaars te vinden (de originele stijl is niet langer beschikbaar), de motorarmaturen en velden opnieuw op te winden en alle interne motor- en schakelaarmontagebeugels opnieuw te vervaardigen.
Gerald vond een opwindwinkel voor elektromotoren die de kleine motoren en velden opwikkelde, en repareerde de remassemblages die de motoren onmiddellijk stopten op de juiste geselecteerde posities. Er zijn vier standen voor dit carburateur-luchtregelsysteem: ram-lucht, half-hete lucht, vol-hete lucht en gefilterde lucht. De luchtinductiebuizen van de carburateur van een vliegtuigmotor moeten het vermogen hebben om de temperatuur te regelen van de lucht die in de carburateur wordt geduwd vanwege verschillende omgevingscondities (temperatuur en vochtigheid) tijdens de vlucht. De piloot regelt deze temperatuur door een schakelaar op het instrumentenpaneel te draaien om de regeling in elke gewenste positie te stoppen.
Alle bedrading van de eindschakelaar en de kanonstekker is nu voltooid.
Olie-/brandstofdrukzenders, olie- en koelvloeistofleidingen
Alle vier de eenheden zijn nu permanent aangesloten, Aeroquip-geslangen van de motor naar de afzender en de afzender naar de firewall. Deze vier NOS Rochester-eenheden zijn aan het project bijgedragen door Larry Kelley (eigenaar van de B-25J bekend als 'Panchito'). Reilly was Larry Kelley erg dankbaar voor deze hulp en dringt er bij iedereen op aan om het artikel over 'Panchito' in het decembernummer van AOPA Pilot magazine te lezen.
De geplande reis om alle olie- en koelvloeistofleidingen van de firewall naar voren te buigen, die voor vorige maand was gepland, moest worden uitgesteld, maar Reilly hoopt deze taak eind december af te ronden.
De laatste montage en klinken van de kuippanelen zijn voltooid op de linker scoop, samen met beide voorste bevestigingsrails voor het vleugelprofiel. Deze montage is een complex proces geweest om alle vereiste moerplaten met schroefdraad vast te klinken om de kuippanelen aan de onderkant van het middengedeelte te bevestigen. Deze moerplaten moesten worden geïnstalleerd tussen en onder de kapkanalen in de brandstoftankruimten van het middengedeelte van 95 gallon, en een aantal ervan moest worden geïnstalleerd in het compartiment voor de hydraulische ruimte tussen alle hydraulische leidingen en componenten. Een leuke klus, maar nu eindelijk af.
Stoelen/pantserplaat/Gewicht en balans, zwaartepunt (C/G)
De eindmontage van alle stoelverhogingsonderdelen is nu voltooid. Reilly besloot om de originele stalen pantserplaten te vervangen door gereviseerde eenheden met identieke afmetingen, waarbij gebruik werd gemaakt van 1/4” aluminiumplaat in plaats van het originele staal om gewicht te besparen. Reilly was oorspronkelijk van plan om deze beslissing vast te houden tot het moment dat hij het vliegtuig 'gewicht en balans' zou doen om te zien waar hij gewicht moest optellen of aftrekken. De originele stalen pantserplaten waren echter zo dicht bij het neutrale C/G-punt geplaatst dat het geen wezenlijk verschil zou maken in het zwaartepunt van het vliegtuig als ze van aluminium waren gemaakt.
(Bij het vervaardigen en/of restaureren van een vliegtuig, moet men zeer voorzichtig zijn als het gaat om het gewicht en de balans van het afgewerkte vliegtuig. Alle vliegtuigen moeten een specifiek balansbereik van inches aanhouden, zodat het vliegtuig goed vliegt. balans' wordt bepaald door het vliegtuig te wegen nadat het is voltooid om te bepalen waar het zwaartepunt zich bevindt. Het zwaartepunt kan worden gecorrigeerd door in de staart geplaatste loden balansgewichten toe te voegen of weg te nemen.)
En dat was alles voor november 2015!
Nogmaals hartelijk dank aan Tom Reilly voor de update! Je kunt meer over het project lezen op hun blog HIER. Kom in januari 2016 zeker terug met WarbirdsNews voor de volgende aflevering in het verhaal dat de weg naar herstel van de XP-82 volgt!
Pearl Harbor en WWII-overlevenden voegen zich bij Bud Anderson bij Pacific Aviation Museum Pearl Harbor Gala
Connie Edwards Buchons en de Battle of Britain Remake
Ik woonde met mijn oudere broer in 1948 en 49 in San Rafael CA, toen hij de commandant was van de nachtjager sqdn in Hamilton, de 28-jarige Maj Tom CLARK. Ik was toen 15 en was een mascotte hangar rat. Wat hield ik van dat vliegtuig. Hij stapte over van de P-61 naar de F-82. We hebben het squadron in december 1948 naar Moses Lake verplaatst om ons te verdedigen tegen Russische bommenwerpers die zouden kunnen neerkomen. Dat was toen ik de B-47 tegenkwam die werd getest. Ik werd toen verliefd op haar en zat 6 jaar later op de achterbank van hen. Heb een officiële foto van Tom met F-82 kan je sturen. Ik hoop dat ik op een dag naar Douglas kan komen om te bladeren. Groetjes B-47 Gary.
Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
PERSBERICHT – De 75e verjaardag van de Amerikaanse luchtmacht zal een van de hoogtepunten zijn van EAA AirVenture Oshkosh 2022, de 69e editie van de jaarlijkse invliegconventie van de Experimental Aircraft Association in juli […]
Copyright © 2017 - Warbirds Nieuws. Alle rechten voorbehouden.