Verslag en foto's (tenzij vermeld) door Rick Carey, veilingredacteur
Mecum Auctions hield zijn Kissimmee-veiling op 26-30 januari 2011 in Osceola Heritage Park in Kissimmee, Florida. Als er enige bezorgdheid bestond dat Scottsdale een tijdelijk fenomeen zou kunnen zijn, bevestigt Mecum Kissimmee definitief dat dit niet het geval was.
Dit was een enorme verkoop, met drie van de vier auto's die werden verkocht en een starttotaal van iets meer dan $ 41 miljoen die van eigenaar wisselde, een stijging van 57% ten opzichte van de Kissimmee-veiling van vorig jaar. Er waren negentig transacties van 6 cijfers, met deze top vijf:
— Riva Aquarama motorboot s/n 774 voor $ 1.033.500; — Shelby Cobra Dragon Snake s/n CSX 2093 voor $ 927.500; — Shelby Cobra 427 s/n CSX 3301 voor $ 583.000; — Nog een Riva Aquarama voor $ 344.500; en — Ford Thunderbird "DF" prototype s/n D7FH202138 voor $ 265.000.
Zelfs met die dure transacties was de gemiddelde verkoop echter slechts $ 38.686 en de mediaan $ 28.090, een consistente zending van betaalbare, toegankelijke auto's voor verzamelaars, variërend van klassiekers tot straathengels.
De Mecum Kissimmee-veiling van dit jaar is verhuisd naar een nieuwe locatie in het glimmende nieuwe Osceola Heritage Park vlak bij Florida's Turnpike, op slechts een half uur rijden van de luchthaven van Orlando. De ruime faciliteit had stadionstoelen voor toeschouwers en veel ruimte op de vloer in comfortabele stoelen voor bieders en gasten. Mecum's opstellingsbemanning had de auto's snel gesignaleerd en opgesteld en de blokploeg bewoog zich snel door de rol, waarbij ze zich over het algemeen dicht bij Mecums vooraf bepaalde bloktijden aanhielden.
Het weer was Kamer van Koophandel. De badkamers waren permanent, regelmatig schoongemaakt en bijgevuld en overvloedig. Als je veel veilingen hebt bijgewoond, weet je hoe belangrijk badkamers zijn.
116 auto's werden verkocht voor minder dan $ 10.000, inclusief de commissie van de koper, wat de betaalbaarheid van de zending benadrukt. Ondanks die indicatie van betaalbaarheid waren de prijzen echter over het algemeen volledig in de detailhandel. Koopjes waren schaars op de grond, een verdere indicatie van de sterke vraag en de liquiditeit van kopers.
(Zie Referentie - Uitleg over veilingen, Een opmerking over voorwaarden en karakter).
Kavel # S238 1958 Chevrolet Bel Air Impala Cabrio; S/N F58S113068; Zwart/zwart vinyl; zwarte vinyl bovenkant; Recente restauratie, 2+ staat; Hammered Verkocht voor $ 137.500 plus commissie van 6,00%; Eindprijs $ 145.750 - 348/280 pk, drie tweecilinders, automatisch, P/S, P/B, radio met drukknop, dubbele achterantennes, continentale kit, wieldoppen voor spinners, witte muren. Vers gerestaureerd in fabrieksafwerking, maar uitstekende lak, schitterend chroom en aantrekkelijk interieur. Zeer indrukwekkend. Deze pas gerestaureerde Impala-cabriolet valt niet te bekritiseren en de bieders van Kissimmee kenden hem een verdiende premiumprijs toe. De nieuwe eigenaar kost ongeveer $ 20.000 en kan er zeker van zijn dat hij zijn tegenhanger niet snel zal ontmoeten, een vertrouwen dat net zo zelfverzekerd biedingen veroorzaakte. (foto niet beschikbaar).
Kavel # S258 1959 Chevrolet Corvette Cabrio; S/N J59S101243; Rode, Witte baaien; Rode hardtop/Rood; Optisch onderhouden, grotendeels origineel, 3-staat; Niet verkocht tegen een Hammer-bod van $ 47.500 - Twee toppen, Edelbrock 4-barrel, Powerglide, SW-meters, verchroomde 5-spaaks 17'-wielen. Goede lak, chroom en interieur. Oude motorruimte en chassis. Een onaantrekkelijke en verwaarloosde chauffeur. Vorig jaar hier verkocht voor $ 58.300, heeft de afzender weinig hoop om onder deze onzorgvuldig voorbereide en gepresenteerde Corvette-geheel uit te komen. Nu zal het in de garage blijven staan tot de volgende veiling, stilletjes de spot drijvend met het slechte oordeel van de eigenaar. (foto niet beschikbaar).
Kavel # S248 1969 Chevrolet Corvette Cabrio; S/N 194679S729269; Motor # ????LQ 19729269; LeMans Blauw/Zwart leer; zwarte vinyl bovenkant; Recente restauratie, 2 staat; Hammered Verkocht voor $ 57.500 plus commissie van 6,00%; Eindprijs $ 60.950 — 427/400 pk, 4-speed, P/S, P/B, rallywielen, sierringen, zijuitlaten, F70-15 Goodyear Wide Tread-banden, AM-FM. Als matching numbers weergegeven, gedocumenteerd met tanksticker. Gerestaureerd tot bijna als nieuw uiterlijk. Goed gerestaureerd en ruimschoots krachtig, de koper kreeg in deze Corvette waar voor zijn geld. Dit is een goed moment om pijlstaartroggen uit '68 en later te kopen. (foto niet beschikbaar).
Kavel # F320 2006 Chevrolet Monte Carlo NASCAR raceauto; S/N Geen; Groene 'Interstate Batterijen'/donkergrijze doek; Competitiewagen, origineel as-raced, 3 staat; Hammered Verkocht voor $ 22.500 plus commissie van 6,00%; Eindprijs $ 23.850 — Joe Gibbs Racing, ex-Bobby Labonte. Zoals geracet, compleet (minder items zoals radio's) en zou raceklaar kunnen zijn na grondig te zijn gecontroleerd. Geen racegeschiedenis. Passend geld voor een gebruikte NASCAR Sprint Cup-auto van een groot team zonder racegeschiedenis of setup-informatie. (foto niet beschikbaar).
Kavel # S191 1957 Oldsmobile 98 Cabrio; S/N 579M31379; Zwart/Zwart, Wit; zwarte stoffen bovenkant; Oudere restauratie, staat 3; Hammered Verkocht voor $ 75.000 plus commissie van 6,00%; Uiteindelijke prijs $ 79.500 — 371 J-2 drie twee vaten, automatisch, P/S, P/B, P/W, continentale kit, Autronic Eye, rokken, spinnerwieldoppen, witte muren, WonderBar-radio. Een aantrekkelijke maar goed gebruikte oudere restauratie, met name de zwaar geschaafde en bekraste roestvrijstalen deurdoppen. Stoffig chassis en bodemplaat. Delaminerend windvleugelglas. Pitted snelheidsmeter bezel chroom. Goed stuur. goede verf. Onder dit nummer bekeken maar gemeld zondag verkocht als U138 voor hetzelfde hamerbod. Eerder uitgevoerd bij Worldwide Hilton Head waar het werd geboden op $ 55.000. Een aantrekkelijke auto, die echt aandacht nodig heeft (en verdient) voor details. Deze prijs waardeert de auto volledig en ziet zijn vele tekortkomingen over het hoofd. Met andere woorden, het is geen koopje. (foto niet beschikbaar).
Kavel # S234 1966 Pontiac GTO Royal Replica 2-Dr. harde bovenkant; S/N 242176Z127695; Goud/zwart vinyl; Recente restauratie, 2 staat; Hammered Verkocht voor $ 55.000 plus commissie van 6,00%; Uiteindelijke prijs $ 58.300 - 389/360 pk, Tri-Power, 4-speed, Hurst-shifter en line-lock, Ram-luchtkap en koude luchtpan, P/B, geen P/S, Hurst-wielen met sierringen, blackwall-slicks achter, rood lijn voorbanden, zonmeters. Uitstekende lak, chroom en interieur. Gerestaureerd als nieuw, maar niet echt. Een oefening in het opnieuw creëren van wat verloren is gegaan, gekocht voor een fractie van de waarde van de tijd en delen die rijkelijk aan de creatie ervan zijn besteed en een goede waarde voor de prijs. (foto niet beschikbaar).
Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *
Als je naar je uiteindelijke prijzen kijkt, was de koperspremie dan niet 8%? Waar vind ik ook een referentie die het conditierapport uitlegt? Ik ben geïnteresseerd om te weten hoe je aan de genummerde voorwaarde komt en wat elk nummer vertegenwoordigt
Wayne, ik geloof dat er een pagina op SCD is met de karakter- en conditiesleutel, maar in wezen: 1 is beter dan nieuw, overdreven, sieraden 2 zijn als nieuw 3 een beetje gebruikt maar degelijk en toonbaar 4 is over het algemeen onaangenaam of met een specifiek gebied van ernstige zorg.
Bedankt voor het inzicht. Ik kocht de 57 Tbird DF bij Mecum en betaalde 8% koperspremie. Ik wist niet dat telefonische bieders een hogere premie betalen.
Ik was ook geïnteresseerd in het staatsrapport waarin staat "2 staat" voor de auto. Ik weet tenminste wat het betekent.
Wayne, Ah, het leven zou zo eenvoudig moeten zijn... Mecum rekent een commissie in meerdere stappen aan met vaste bedragen in dollars, gevolgd door een vlakke 6% op transacties die worden verkocht voor $ 10.000 of meer. In het bijzonder $ 300 bij verkopen tot $ 5.499 en $ 500 bij verkopen tot $ 9.999. Het zit allemaal verwerkt in de cijfers en commissietarieven in de veilingrapporten. De Volvo P1800 ES Hammered werd bijvoorbeeld verkocht voor $ 8.000 met een commissie van $ 500 voor een totale prijs van $ 8.500 en een effectief commissiepercentage van 6,25%. Je hebt geen idee hoeveel uur ik heb besteed aan het uitzoeken van de programmering om dat te bereiken!
Geweldige dekking! Echt genoten van het zien van de Packards die voor het grijpen lagen.
Ik sprak met een vriend van mij die in de jaren zestig een fervent dragrace-fan was, en hij herinnert zich de Costilow/Larsen Dragon Snake nog goed, aangezien hij op slechts een paar kilometer van de stad waar we wonen, hier in Central PA stond. Hij zal omdraaien als hij hier is waar het voor verkocht is, want hij herinnert zich dat hij de auto vroeger in actie heeft gezien.
Bedankt voor de geweldige dekking!
Rick .. zoals altijd super verslag.
Verschillende auto's worden "beter dan nieuw" genoemd, maar de hoogste beoordeling was 2+ ... OK als Concours een 1 is ... kunnen die auto's geen 1- krijgen?
Ik vind de recensies zonder foto niet echt interessant... maar dat ligt waarschijnlijk aan mij.
Een 1- is een auto die ooit over-the-top is gerestaureerd, maar nu verouderd of gebruikt. Een 2+ is een auto die als nieuw is gerestaureerd, maar met betere materialen, cosmetica, paneelpassing, etc.
Geweldige dekking. Het is geweldig om de werkelijke staat te kennen van de auto's die het blok passeren. Door tv-uitzendingen zien ze er allemaal uit alsof ze perfect zijn.